Tilburg slaat de handen ineen voor praktische hulp aan kwetsbare inwoners

Beste allemaal,

We leven in een bijzondere tijd waarin het coronavirus kwetsbare mensen extra hard raakt. Het is hartverwar-mend om te zien dat zoveel vrijwilligers en organisaties zich inzetten om kwetsbare mensen een handje te helpen.

Bundeling van krachten

Via deze brief willen wij u vragen om samen te werken met iedere organisatie die op dit moment hulp biedt. Daarom brengen wij graag het AdviesPunt onder uw aandacht. Het AdviesPunt is op dit moment de plek waar Tilburgse (hulp-)vragen en het lokale aanbod samenkomen.

Wat is het AdviesPunt? Om de hulpvragen en het hulpaanbod te coördineren heeft ContourdeTwern het AdviesPunt opengesteld. Dit AdviesPunt is een service voor Tilburgers, bewoners, maatschappelijke organisaties, mantelzorgers, professionals en natuurlijk voor vrijwilligers. Medewerkers van het AdviesPunt zorgen ervoor dat de beller snel verbonden wordt met de organisatie of dienst die deze persoon nodig heeft, het liefst in de eigen buurt. Dat kan dus ook uw organisatie zijn. Het AdviesPunt heeft contact met veel organisaties in Tilburg en in de regio, heeft een overzicht van hulpdiensten en weet welke mensen beschikbaar zijn.

Bereikbaarheid van het AdviesPunt

Elke werkdag: 09:00 tot 17:00 uur Telefoon: (013) 549 86 46 Mail: adviespunt@contourdetwern.nl).

Veel initiatieven en hulp Het coronavirus dwingt ons om (letterlijk) afstand te nemen. Op deze manier gaan we verspreiding van het virus tegen. Maar hoe komen kwetsbare mensen aan hun dagelijkse boodschappen? Hoe komen zij naar een belangrijke afspraak? Wordt dat belangrijke klusje in huis nog wel gedaan? Is er nog iemand waarbij deze mensen hun verhaal kwijt kunnen? Juist nu, in onzekere tijden, is voor de oudere en/of hulpbehoevende Tilburger, en voor zijn of haar mantelzorger, sociaal contact en praktische hulp belangrijk.

Er zijn talloze initiatieven in de stad: vrijwilligers en professionals zijn actief aan het bellen om te kijken hoe het gaat met de kwetsbare en/of oudere bewoners en mantelzorgers die we kennen. Tilburgers die normaal gesproken naar een wijkcentrum of koffieochtend gaan, maar nu alleen thuis zitten. Er zijn boodschappendiensten en maaltijdvoorzieningen zodat mensen zonder netwerk een warme maaltijd kunnen krijgen. Er zijn extra Companen (vereenvoudigde iPads) ingezet om het digitale contact tussen kwetsbare ouderen en hun (klein)kinderen mogelijk te maken. Ook zijn er (beperkte) vervoersdiensten en zijn vrijwilligers van de Vrijwillige Palliatieve Zorg waar nodig inzetbaar.

Aansluiten bij initiatieven

Veel Tilburgse organisaties hebben samen met de gemeente de handen ineengeslagen om kwetsbare inwoners te ondersteunen. Sociaal werkers en vrijwilligers(organisaties) staan klaar voor inwoners die vragen hebben en praktische hulp kunnen gebruiken.

Het sleutelwoord is samenwerken

Het AdviesPunt sluit aan bij wat andere partners in de stad doen. Nooit alleen, samen zetten we de schouders eronder. Het zou daarom fijn zijn als u het AdviesPunt met de contactgegevens wilt vermelden in uw communicatie naar uw bewoners, cliënten, vrijwilligers of medewerkers. Zo verbinden we de buurtbewoners met elkaar en slaan we ons hier samen doorheen!

Vragen of meer informatie? Heeft u vragen of wilt u meer informatie naar aanleiding van deze brief? Neemt u dan contact op met Marlies van Ginneken, marliesvanginneken@contourdetwern.nl, 06 – 8380 6009. Wij stellen het zeer op prijs als u wilt meedenken over de inrichting en de bereikbaarheid van dit AdviesPunt en staan open voor suggesties van uw kant.

Met hartelijke groet,

Gon Mevis

Directeur | bestuurder